Jak zdać egzamin


Zdanie egzaminu na prawo jazdy nie zależy tylko od twoich umiejętności. Składa się na to wiele czynników. Dla bardzo wielu osób egzamin wiąże się z ogromnym stresem i to właśnie on często bywa przyczyną negatywnego wyniku.

Przygotowując się do egzaminu nie zapominajmy o przygotowaniu psychicznym. Każdy z nas ma swoje sprawdzone metody radzenia sobie ze stresem, ale na pewno poczujemy się pewniej jeśli będziemy dobrze rozumieć przepisy. Może też pomóc zapoznanie się z dokładnymi kryteriami oceniania na egzaminie i przepisami dotyczącymi prowadzenia egzaminu.

Poznaj swoje prawa.


Pamiętaj o pozytywnym nastawieniu. Idziesz zdać egzamin a nie go oblać. Nie ulegaj przesądom, że za pierwszym razem nie można zdać! A nawet jeżeli się nie uda, nie oznacza to porażki ! Zawsze możesz zdawać kolejny raz! Powodzenia.
 

EGZAMIN TEORETYCZNY

  • Przystępując do egzaminu teoretycznego pamiętaj aby się nie śpieszyć, 30 minut to naprawdę dużo czasu by odpowiedzieć na 32 pytań. Nie obawiaj się też komputera. Egzaminator ma obowiązek dokładnie wytłumaczyć działanie programu. Program egzaminacyjny obsługuje się specjalną klawiaturą z dużymi przyciskami, więc nie musisz umieć posługiwać się np.: myszką.
  • Dobre ośrodki szkolenia kierowców dysponują programami identycznymi z programem egzaminacyjnym, więc możesz wcześniej zaznajomić się z tym programem.
  • Dokładnie czytaj pytania. Rozwiązując testy na pewno już przekonałeś się, że wiele pytań jest dość podchwytliwych. Przeczytaj więc je dokładnie i postaraj się zrozumieć ich sens. Pamiętaj, że test jest jednokrotnego wyboru (prawidłowa może być jedna odpowiedź), więc najlepiej rozpatruj każdą odpowiedź oddzielnie. Niestety nie możesz wrócić do pytania na które udzieliłeś odpowiedzi poprawiając ją. Wobec tego rozwiązywanie testu wymaga dokładności i staranności. Pamiętaj by zdać musisz zdobyć 69 punktów na 74 możliwe. Uważam , że test nie jest trudny czego dowodem jest wielokrotnie stosowany eksperyment, któremu poddawałem kilkadziesiąt osób. Wynik okazał się obiecujący, ponieważ wprawdzie nie wyscy zdołali go zdać, ale nikt nie zdobył mniej niż 45 punktów. Oznacza to, że bez specjalnego przygotawania można w dużej części poradzić sobie z tą próbą. Jest to także dowód, że są to najlepsze testy jakie pojawiły się na egzaminach państwowych, ponieważ wymagają od zdającego pragmatycznego zastosowania wiedzy zdobytej na kursie prawa jazdy. Ponadto uczą logicznego myślenia przyszłego kierowcy co jest niebagatelną wartością dla wszystkich użytkowników dróg. Moje kilkudziesięcioletnie doświadczenie zawodowe podpowiada mi, że w tej części szkolenie i egzaminowanie zaczyna zmierzać we właściwym kierunku czego nie można powiedzieć o części praktycznej szkolenia i egzaminu.


EGZAMIN PRAKTYCZNY

Plac manewrowy

Najpierw egzaminator poprosi jedną osobę by wylosowała zestaw egzaminacyjny. To właśnie te wylosowane manewry będziesz wykonywał. Czekając na swoją kolej staraj się nie denerwować, zwłaszcza jeśli kilka osób przed tobą nie zdało.

Jeśli zaczniesz myśleć, że też nie zdasz na pewno tak się stanie! Gdy nadejdzie twoja kolej i wsiądziesz do samochodu poczekaj chwile by się uspokoić. Nie zapomnij o przygotowaniu do jazdy. Spokojnie ustaw wygodnie fotel, wyreguluj lusterka i zapnij pasy. Jeśli jeszcze tego potrzebujesz poczekaj chwile nim włączysz silnik..

Nie denerwuj się jeśli na samym początku zgaśnie ci silnik. Nawet doświadczonym kierowcom to się zdarza gdy wsiadają do innego samochodu. Wykonując manewry bądź skupiony, przypomnij sobie jak wykonywałeś je przed egzaminem. Jeżeli egzaminator nie zaliczy ci któregoś manewru, ma obowiązek poinformować co zrobiłeś źle.
Pamiętaj! Każdy element możesz powtórzyć. Może byłeś nieodpowiednio ustawiony do zadania w czasie egzaminu pomiędzy zadaniami możemy dowolnie manewrować tak, aby ustawić się do zadania w optymalnym miejscu.

Jazda miejska

Zaczynając jazdę miejską nie myśl o egzaminatorze jak o wrogu.

Staraj się jechać spokojnie z dopuszczalną prędkością, jednak uważaj, żeby nie jechać zbyt wolno. Egzaminator może to uznać za utrudnianie ruchu innych uczestników, a w pewnych sytuacjach za zagrożenie bezpieczeństwa ruchu.

Nie przejmuj się jeśli raz zgaśnie ci silnik. Dopiero popełnienie dwa razy tego samego błędu powoduje nie zdanie egzaminu. Pamiętaj że egzaminator nie może wydawać poleceń niezgodnych z przepisami ruchu drogowego.

Jeżeli niedosłyszałeś polecenia lub nie zrozumiałeś go upewnij się np. w którą drogę masz skręcić. Jeżeli nie udało ci się wykonać polecenia np. nie zdążyłeś ustawić się na lewym pasie przed skręceniem w lewo jedź przepisowo i spróbuj zgodnie z przepisami np. zawrócić na następnym skrzyżowaniu i wykonać polecenie.

KIEDY SIĘ NIE UDA​

Jeśli nie zdałeś egzaminator jest zobowiązany do podania przyczyn wydania negatywnej oceny. Nie zniechęcaj się porażką. Każdemu mogło to się zdarzyć. W domu, na spokojnie przeanalizuj jakie popełniłeś błędy. Czy potrzebujesz dodatkowych jazd, aby lepiej panować nad pojazdem, czy może główną przyczyną był stres. Przed przystąpieniem do ponownego egzaminu postaraj się popracować nad swoimi słabymi stronami. Będziesz już dokładnie wiedział co cię czeka, a zatem będziesz mógł się jeszcze lepiej przygotować.​